Niedosłuch Centralny
czyli zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD) u dzieci i młodzieży.
Szacuje się, że w każdej klasie szkoły podstawowej jest średnio jedno dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD). Do gabinetu AUDIOCLINIC trafia bardzo dużo dzieci na diagnostykę w kierunku niedosłuchu centralnego czyli zaburzeń przetwarzania słuchowego.


Najprościej poznać takie dziecko po roztrojonych nerwowo, udręczonych i wykończonych rodzicach. Przychodzą załamując ręce. Tylu specjalistów już odwiedzili, badania słuchu, które robili wychodziły dobrze, tyle razy słyszeli: „państwa dziecko ma dobry słuch”, a nauczyciel w szkole mówi, że dziecko albo nie słyszy albo nie słucha. Sami rodzice też mają wątpliwości co do tego słyszenia, bo ileż to razy co rano muszą powtarzać: „ubierz się wreszcie!”, „spakuj się” etc. Nauka idzie „jak po grudzie”. Tyle czasu poświęcają z dzieckiem na naukę, a efekty są mizerne. Często do tego dołączają się problemy z koncentracją uwagi, dziecko nie umie usiedzieć w miejscu, albo jest nieobecne, marzycielskie, „w innym świecie”.
Doświadczony pedagog, pediatra, laryngolog, audiolog od razu zaczyna podejrzewać zaburzenia na poziomie przetwarzania słuchowego i kieruje dziecko na diagnostykę w tym kierunku.
Diagnostyka taka obejmuje szereg badań laryngologicznych, audiologicznych i psychologicznych. Bardzo ważne jest przy tym doświadczenie specjalistów, ponieważ nie bez znaczenia jest kolejność wykonywanych badań oraz wiek dziecka. W gabinecie AUDIOCLINIC można wykonać takie badania i testy przetwarzania słuchowego.
Jeśli laryngolog lub audiolog na ich podstawie stwierdzi występowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD)
wówczas podejmuje się dalsze kroki czyli:
• Terapia słuchowa SPPS
• System FM
• Treningi zalecone przez pedagoga
oraz dodatkową wartością bardzo wspomagającą terapię
są zajęcia obejmujące:
• Naukę gry na instrumencie muzycznym
• Aktywność fizyczna (gra w piłkę, jazda na łyżwach, rolkach, rowerze, nauka tańca)
• Słuchanie audiobooków (ważna jest systematyczność chociaż 30 min ale codziennie)
• Zajęcia plastyczne lub popularna ostatnio robotyka rozwijająca wyobraźnię przestrzenną
Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego to zawsze są dzieci z normą intelektualną, a zwykle o ponadprzeciętnej inteligencji, a jednak źle radzące sobie w środowisku szkolnym i często z problemami w nauce. Zastosowanie odpowiednich środków terapeutycznych pozwala pomóc tym dzieciom i umożliwić im normalne funkcjonowanie.

Czy Twoje dziecko:
• Nie potrafi się skupić? Zagapia się?
• Przekręca litery, ma problemy z czytaniem, pisaniem?
• Nie pamięta co było zadane na zadanie domowe?
• Ma trudności ze zrozumieniem mowy hałasie / szumie?